Penulisan karangan sangat
penting. Dalam proses penulisan
karangan, pelajar lazimnya diajar bahawa kandungan karangan terdiri daripada
isi, fakta, idea, perkataan, ayat, penggunaan perenggan dan sebagainya. Sepanjang tempoh persekolahan
kandungan-kandungan karangan inilah yang sering diajar dan diulang-ulang. Namun, sebilangan guru tidak sedar bahawa
persepsi pelajar terhadap pemilihan kandungan karangan sangat dipengaruhi oleh
pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar tentang tajuk karangan, tujuan
pelajar menulis karangan tersebut dan juga sifat-sifat dan penilaian guru yang
akan membacanya.
1.
Persepsi Pelajar
Terhadap Tajuk Karangan
Guru perlu
mengetahui bahawa pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar dapat
mempengaruhi sikap dan tujuan pelajar menulis.
Hal ini turut menjadi prioriti dalam set induksi pengajaran. Dari itu, guru perlulah bijak mengeksploitasi
pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar agar mereka dapat menjana minda
dan seterusnya membuat pemilihan isi yang difikirkan sesuai dengan tajuk yang
akan dibuat.
2.
Persepsi Pelajar
Terhadap Gurunya
Pada
kebiasaannya, pelajar mempunyai persepsi yang tinggi terhadap kebolehan guru,
minat dan sikap serta pengetahuan guru tentang tajuk yang dikarang kerana ingin
mendapatkan markah yang tinggi. Oleh
itu, untuk menanamkan sikap mengambil berat pelajar terhadap tugas mengarang
yang diberikan, guru mestilah sentiasa mempamerkan sikap-sikap positif dirinya.
3.
Persepsi Pelajar
Terhadap Dirinya Sebagai Penulis
Dalam konteks
persekolahan, penulis ialah pelajar.
Maka menjadi tanggungjawab guru-guru untuk memberi kesedaran betapa
pentingnya peranan seorang penulis dalam aktviti menulis sebuah karangan. Justeru, pelajar sebagai penulis perlu
dilatih untuk menentukan sikap atau kesan yang akan digambarkan atau
ditinggalkan kepada pembaca melalui karangannya.
4.
Persepsi Pelajar
Terhadap Subjek Karangan
Ramai pelajar
mempunyai persepsi negatif tentang subjek karangan yang hendak ditulis. Subjek bagi kebanyakan pelajar adalah
semata-mata mencari dan memberi isi sahaja
Dalam hal ini, selain mengajarkan aspek-aspek mencari isi, guru juga
perlu menekankan aspek-aspek berikut:
- Kuantiti dan kualiti isi, idea atau pemikiran
- Menyesuaikan kepadatan isi sejajar jumlah perkataan yang dikehendaki soalan
- Memberi fokus kepada isu/hal yang akan ditulis agar pelajar tidak menghasilkan sebuah krangan yang am dan luas.
- Pemilihan perkataan, frasa dan ayat.
- Penggunaan tanda baca yang betul dan berkean.
- Corak persembahan atau bentuk karangan sama ada naratif, perihalan, deskriptif atau menulis untuk menghujah sesuatu.
5.
Persepsi Pelajar
Terhadap Tujuan
Dalam kaitan di
atas, pelajar perlu diberi kesedaran supaya mereka membentuk tujuan tertentu
apabila hendak menulis dan bukan sekadar memenuhi kehendak dan arahan
guru. Sebagai latihan, guru-guru dapat
mewujudkan keadaan yang berlainan untuk kegiatan mengarang. Misalnya, guru boleh menyatakan tujuan-tujuan
berikut:
- Mengarang untuk memberitahu cara-cara membuat peti surat
- Mengarang untuk mendesak seseorang supaya menonton wayang
- Mengarang untuk berkongsi atau bercerita sesuatu pengalaman
- Mengarang untuk meluahkan perasaan atau pendapat
- Mengarang untuk membezakan dua objek atau situasi
6.
Persepsi Pelajar
Terhadap Pembaca
Pelajar perlu
diterangkan bahawa kejayaan sesebuah karangan itu sebahagian besarnya
bergantung kepada penerimaan pembaca.
Dalam konteks sekolah, guru ialah pembaca utama bagi kerja-kerja
penulisan pelajar. Oleh itu, guru perlu
mengegaskan kepada pelajar supaya bersikap lebih sensitif terhadap cara
penyampaian penulisan mereka. Antara
caranya adalah dengan mewujudkan beberapa persolan, iaitu:
- Siapakah bakal membaca karanganku ini?
- Sejauh manakah mereka tahu tentang tajuk yang akan aku tulis?
- Bagaimanakah aku akan menegaskan apa yang kufikirkan?
- Adakah perkataan, frasa atau penggunaan tanda baca sebegini dapat menarik pembaca?
Ulasan
Persepsi pelajar
terhadap penulisan karangan memberi pengaruh terhadap mutu karangan yang dihasilkan. Sehubungan itu, kaedah pengajaran dan
pembelajaran kemahiran menulis karangan perlu menekankan banyak usaha ke arah
membina dan mengembangkan kemahiran berfikir.
Pemahaman pelajar tentang proses penulisan, subjek, tujuan dan pembaca
akan dapat memberi fokus kepada peringkat-peringkat pemikiran yang perlu
dilakukan semasa mengarang.
Disediakan oleh:
Muhammad Husaini
Diubah suai
daripada:
Kamaruddin &
Siti Hajar,1997 (m/s. 11-15). Siri
Pendidikan Perguruan: Penguasaan Kemahiran Menulis. Kumpulan Budiman Sdn., Bhd, Selangor Darul
Ehsan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan