Melalui segmen ‘Seindah
Bahasa’ kali ini, saya tertarik untuk membincangkan tentang peribahasa Arab
yang saya temui melalui blog www.penpatah.blogspot
yang berbunyi “Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda
tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan”. Peribahasa ini membawa maksud bahawa manusia
akan sanggup melakukan atau berbuat apa sahaja bagi mendapatkan sesuatu yang
diingininya, akan tetapi, sebaliknya akan memberi pelbagai alasan atau
berdolak-dalih jika dia tidak menginginkan sesuatu.
Jika dikaitkan dengan konteks kehidupan pelajar, peribahasa ini memberi peringatan agar pelajar sentiasa mempunyai keinginan dan semangat yang kuat untuk menuntut ilmu pengetahuan. Dengan kata lain, untuk mencapai kejayaan yang diidam-idamkan, iaitu memperolehi keputusan yang baik dan cemerlang dalam peperiksaan, seseorang pelajar perlulah mencari ‘jalan’ yang sesuai dan dapat memberi kesan yang efektif. ‘Jalan’ yang dimaksudkan di sini ialah cara atau teknik yang boleh dilakukan untuk membantu mereka mencapai kejayaan seperti yang diidam-idamkan. Terdapat banyak ‘jalan’ sebenarnya. Antaranya ialah dengan memberi perhatian terhadap apa jua ajaran atau penerangan yang diberikan oleh guru di dalam kelas, membuat segala kerja rumah atau tugasan yang diberikan oleh guru, mendengar nasihat guru, membuat persediaan sebelum masuk ke dalam kelas, membuat ulang kaji lebih awal dan sebagainya. Akan tetapi, mencari ‘jalan’ sahaja tidaklah mencukupi. Ini kerana ‘jalan’ tanpa USAHA merupakan perkara yang sia-sia. Dengan kata lain, pelajar perlu juga MELAKUKAN atau MEMBUAT SESUATU mengikut ‘jalan’ yang dipilih tadi.
Jika dikaitkan dengan konteks kehidupan pelajar, peribahasa ini memberi peringatan agar pelajar sentiasa mempunyai keinginan dan semangat yang kuat untuk menuntut ilmu pengetahuan. Dengan kata lain, untuk mencapai kejayaan yang diidam-idamkan, iaitu memperolehi keputusan yang baik dan cemerlang dalam peperiksaan, seseorang pelajar perlulah mencari ‘jalan’ yang sesuai dan dapat memberi kesan yang efektif. ‘Jalan’ yang dimaksudkan di sini ialah cara atau teknik yang boleh dilakukan untuk membantu mereka mencapai kejayaan seperti yang diidam-idamkan. Terdapat banyak ‘jalan’ sebenarnya. Antaranya ialah dengan memberi perhatian terhadap apa jua ajaran atau penerangan yang diberikan oleh guru di dalam kelas, membuat segala kerja rumah atau tugasan yang diberikan oleh guru, mendengar nasihat guru, membuat persediaan sebelum masuk ke dalam kelas, membuat ulang kaji lebih awal dan sebagainya. Akan tetapi, mencari ‘jalan’ sahaja tidaklah mencukupi. Ini kerana ‘jalan’ tanpa USAHA merupakan perkara yang sia-sia. Dengan kata lain, pelajar perlu juga MELAKUKAN atau MEMBUAT SESUATU mengikut ‘jalan’ yang dipilih tadi.
Bagi pelajar yang malas atau
kurang bermotivasi untuk belajar, sudah setentunya akan memberi pelbagai
alasan. Contohnya ketika dikehendaki
oleh guru untuk membuat kerja rumah, mereka akan memberikan pelbagai alasan
yang kadang kala tidak munasabah.
Mengikut pengalaman, pelajar-pelajar seperti ini akan sering memberi
alasan ‘tertinggal’ atau ‘terlupa’.
Bila ditanya kenapa ‘tertinggal’ atau ‘terlupa’? Jawapannya pelbagai. Kadang-kadang logik, namun, ada juga yang
tidak logiknya. Walau dimarah atau
diberi peringatan oleh guru berulang-ulang kali, namun, segala peringatan bagai
‘masuk telinga kanan, keluar telinga kiri’.
Mereka tidak akan serik melakukan kesalahan yang sama berulang-ulang
kali. Bagi mereka, tidak membuat kerja
rumah yang diberikan oleh guru merupakan satu masalah ‘biasa’. Mereka kreatif dalam mencipta idea-idea
ketika mengemukakan ‘alasan’ kepada guru.
Walhal sepatutnya idea-idea kreatif seumpama ini lebih baik digunakan
untuk perkara-perkara yang positif sahaja.
Oleh itu, sebagai seorang pelajar,
yang mana satukah pilihan anda jika hendak berjaya dalam bidang akademik? Adakah anda ingin mencari ‘jalan’ atau
mencari ‘alasan’? Ingatlah, ‘alasan’
memang boleh dicari dengan mudah, sedangkan ‘jalan’ perlulah dilalui dengan
ketabahan dan kesabaran kerana ia penuh berliku. Kata orang ‘Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu
Dalih’.
Dihasilkan sepenuhnya oleh:
Cikgu Ros Linawati