Khamis, 4 Oktober 2012

Berfikir Sejenak: Beringat Sebelum Hujan




Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Benarkah jenayah semakin menjadi-jadi pada masa ini?  Inilah antara isu yang menjadi buah mulut ramai orang.  Apa tidaknya hampir saban hari berita atau informasi tentang kejadian jenayah tersebar sepantas kilat.  Kiriman video, salinan berita-berita perihal kejadian jenayah sudah seperti pisang goreng; panasnya tak menyempat di tangan sudah dipindah ke tangan orang lain.  Inilah bahana aktiviti ‘copy & paste’ dan ‘copy & forward’ yang sudah menjadi trend semasa.  Trend ini sememangnya menjadikan ramai individu menjadi ‘iski’ (ghairah) tanpa memikirkan kesan-kesannya.

Sebenarnya bukan tujuan saya untuk menentukan boleh atau tidak kerana masing-masing mempunyai akal untuk membuat pilihan, penilaian dan keputusan. Saya juga turut menerima informasi-informasi berkaitan pelbagai kejadian termasuk kejadian-kejadian yang tidak diingini.  Namun, seperti yang saya nyatakan dalam tulisan saya sebelum ini, kita jangan mudah percaya bulat-bulat berita yang dipindahkan kepada kita.  Kita perlu lebih bijak membuat pertimbangan.  Bukti yang sahih perlu ada.  Paling tidak pun sumber berita tersebut mestilah yang boleh dipercayai seperti berita daripada akhbar-akhbar tempatan dan juga pihak kerajaan.

Menyebarkan berita palsu adalah salah dan boleh membahayakan ketenteraman masyarakat.  Di dalam akhbar Media Permata, keluaran 2 Oktober 2012, hal ini telah ditegaskan oleh Pengiran Haji Abd Salam bin Pengiran Haji Abd Ghani, Ketua Unit Perhubungan Awam Pasukan Polis Diraja Brunei sewaktu mengulas tentang penyebaran berita palsu melalui sistem pesanan ringkas WhatsApp yang mendakwa kononnya berlaku pergaduhan besar di ibu negara.  Menurut beliau berita tersebut tidak benar.  Beliau lantas mengingatkan bahawa menyebarkan berita atau maklumat yang tidak betul atau tidak berasas yang boleh menggugat ketenteraman awam adalah menjadi satu kesalahan jenayah yang boleh dihukum di bawah Undang-undang Negara Brunei Darussalam.

Namun, saya tidak menafikan ada juga berita-berita atau maklumat-maklumat yang kita terima itu benar dan memang berlaku.  Gejala curi, ragut, jenayah terhadap golongan wanita dan orang tua, pecah rumah dan memusnahkan harta benda orang lain semakin membimbangkan. 

Apa sudah jadi dengan manusia dan kemanusiaannya?  Keselamatan dan rasa aman yang kita kecapi di bumi bertuah ini sudah mula dicemari oleh penjenayah yang semakin berani.  Saya sangat kesal dengan kemungkaran yang dilakukan oleh mereka yang tidak ada belas kasihan dan tidak takut akan dosa dan balasan Allah.   Malah saya secara peribadi mengutuk perbuatan yang tidak bermoral yang dilakukan di dalam rumah Allah.

Kita tidak boleh berpeluk tubuh.  Kita semua perlu bertindak.  Selain memberikan pertolongan dan kerja sama kepada golongan yang teraniaya dan pihak berwajib, kita hendaklah mengamalkan sikap beringat sebelum kena.  Jangan menganggap kejadian-kejadian buruk yang kita tonton atau baca tidak akan berlaku kepada kita.  Berdasarkan kejadian-kejadian yang berlaku kebelakangan ini, kita perlu melakukan langkah-langkah intervensi atau pencegahan seperti berikut:

  1. Pastikan semua pintu dan tingkap rumah kita dikunci rapat.
  2. Jangan tinggalkan atau dedahkan barang-barang berharga di dalam kenderaan.
  3. Jangan tinggalkan kenderaan tanpa menguncinya walaupun sekejap.
  4. Jangan tinggalkan kanak-kanak di dalam kenderaan tanpa pengawasan orang dewasa.
  5. Jangan tinggalkan orang tua, kanak-kanak atau orang kurang upaya bersendirian di dalam rumah.
  6. Jangan bawa barang berharga di dalam masjid.
  7. Bagi golongan wanita (dan kanak-kanak), jangan pakai perhiasan yang boleh menarik perhatian penjenayah.

Penjenayah semakin berani kini.  Oleh itu, kita perlu menggandakan usaha.  Sediakan payung sebelum hujan.



Disediakan sepenuhnya oleh:

Muhammad Husaini


Sumber ilustrasi/gambar:

Tips dan Panduan: Ubah Persepsi Pelajar Terhadap Penulisan Karangan





Penulisan karangan sangat penting.  Dalam proses penulisan karangan, pelajar lazimnya diajar bahawa kandungan karangan terdiri daripada isi, fakta, idea, perkataan, ayat, penggunaan perenggan dan sebagainya.  Sepanjang tempoh persekolahan kandungan-kandungan karangan inilah yang sering diajar dan diulang-ulang.  Namun, sebilangan guru tidak sedar bahawa persepsi pelajar terhadap pemilihan kandungan karangan sangat dipengaruhi oleh pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar tentang tajuk karangan, tujuan pelajar menulis karangan tersebut dan juga sifat-sifat dan penilaian guru yang akan membacanya. 

1.       Persepsi Pelajar Terhadap Tajuk Karangan
Guru perlu mengetahui bahawa pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar dapat mempengaruhi sikap dan tujuan pelajar menulis.  Hal ini turut menjadi prioriti dalam set induksi pengajaran.  Dari itu, guru perlulah bijak mengeksploitasi pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar agar mereka dapat menjana minda dan seterusnya membuat pemilihan isi yang difikirkan sesuai dengan tajuk yang akan dibuat.

2.       Persepsi Pelajar Terhadap Gurunya
Pada kebiasaannya, pelajar mempunyai persepsi yang tinggi terhadap kebolehan guru, minat dan sikap serta pengetahuan guru tentang tajuk yang dikarang kerana ingin mendapatkan markah yang tinggi.  Oleh itu, untuk menanamkan sikap mengambil berat pelajar terhadap tugas mengarang yang diberikan, guru mestilah sentiasa mempamerkan sikap-sikap positif dirinya.

3.       Persepsi Pelajar Terhadap Dirinya Sebagai Penulis
Dalam konteks persekolahan, penulis ialah pelajar.  Maka menjadi tanggungjawab guru-guru untuk memberi kesedaran betapa pentingnya peranan seorang penulis dalam aktviti menulis sebuah karangan.  Justeru, pelajar sebagai penulis perlu dilatih untuk menentukan sikap atau kesan yang akan digambarkan atau ditinggalkan kepada pembaca melalui karangannya.

4.       Persepsi Pelajar Terhadap Subjek Karangan
Ramai pelajar mempunyai persepsi negatif tentang subjek karangan yang hendak ditulis.  Subjek bagi kebanyakan pelajar adalah semata-mata mencari dan memberi isi sahaja  Dalam hal ini, selain mengajarkan aspek-aspek mencari isi, guru juga perlu menekankan aspek-aspek berikut:


  • Kuantiti dan kualiti isi, idea atau pemikiran
  • Menyesuaikan kepadatan isi sejajar jumlah perkataan yang dikehendaki soalan
  • Memberi fokus kepada isu/hal yang akan ditulis agar pelajar tidak menghasilkan sebuah krangan yang am dan luas.
  • Pemilihan perkataan, frasa dan ayat.
  • Penggunaan tanda baca yang betul dan berkean.
  • Corak persembahan atau bentuk karangan sama ada naratif, perihalan, deskriptif atau menulis untuk menghujah sesuatu.


5.       Persepsi Pelajar Terhadap Tujuan
Dalam kaitan di atas, pelajar perlu diberi kesedaran supaya mereka membentuk tujuan tertentu apabila hendak menulis dan bukan sekadar memenuhi kehendak dan arahan guru.  Sebagai latihan, guru-guru dapat mewujudkan keadaan yang berlainan untuk kegiatan mengarang.  Misalnya, guru boleh menyatakan tujuan-tujuan berikut:


  • Mengarang untuk memberitahu cara-cara membuat peti surat
  • Mengarang untuk mendesak seseorang supaya menonton wayang
  • Mengarang untuk berkongsi atau bercerita sesuatu pengalaman
  • Mengarang untuk meluahkan perasaan atau pendapat
  • Mengarang untuk membezakan dua objek atau situasi


6.       Persepsi Pelajar Terhadap Pembaca
Pelajar perlu diterangkan bahawa kejayaan sesebuah karangan itu sebahagian besarnya bergantung kepada penerimaan pembaca.  Dalam konteks sekolah, guru ialah pembaca utama bagi kerja-kerja penulisan pelajar.  Oleh itu, guru perlu mengegaskan kepada pelajar supaya bersikap lebih sensitif terhadap cara penyampaian penulisan mereka.  Antara caranya adalah dengan mewujudkan beberapa persolan, iaitu:


  • Siapakah bakal membaca karanganku ini?
  • Sejauh manakah mereka tahu tentang tajuk yang akan aku tulis?
  • Bagaimanakah aku akan menegaskan apa yang kufikirkan?
  • Adakah perkataan, frasa atau penggunaan tanda baca sebegini dapat menarik pembaca?


Ulasan
Persepsi pelajar terhadap penulisan karangan memberi pengaruh terhadap mutu karangan yang dihasilkan.  Sehubungan itu, kaedah pengajaran dan pembelajaran kemahiran menulis karangan perlu menekankan banyak usaha ke arah membina dan mengembangkan kemahiran berfikir.  Pemahaman pelajar tentang proses penulisan, subjek, tujuan dan pembaca akan dapat memberi fokus kepada peringkat-peringkat pemikiran yang perlu dilakukan semasa mengarang.

 
Disediakan oleh:
Muhammad Husaini


Diubah suai daripada:
Kamaruddin & Siti Hajar,1997 (m/s. 11-15).  Siri Pendidikan Perguruan: Penguasaan Kemahiran Menulis.  Kumpulan Budiman Sdn., Bhd, Selangor Darul Ehsan.