Khamis, 20 September 2012

Berfikir Sejenak: Jangan Cepat Menghukum




Pada zaman sekarang, penyebaran sesuatu maklumat, peristiwa atau gosip semakin sukar dikawal.  Penyebaran 1001 macam peristiwa, berita atau gosip di hujung jari sudah menjadi lumrah dalam kehidupan pada alaf ini.  Pergolakan yang berlaku dalam konteks komunikasi umat manusia alaf ini sebahagian besarnya adalah disebabkan oleh kemajuan dalam bidang teknologi maklumat yang menjadikan dunia kita semakin kecil.  Dengan kemudahan ‘copy and paste’dan ‘copy and forward’  telah menjadikan maklumat sampai dengan sekelip mata. 

Saya tidak menolak kemajuan.  Saya juga bukan anti kemajuan kerana saya juga percaya kemajuan dalam segenap aspek kehidupan itu penting.  Namun kemajuan itu mestilah didasari oleh pertimbangan akal yang waras dan pegangan agama.  Pertimbangan akal dan agama sangat perlu supaya kita sentiasa beringat dan memikirkan kesan dan akibat sesuatu perbuatan.  Saya percaya pertimbangan yang kita lakukan boleh mempengaruhi dan mengubah prasangka atau persepi diri masing-masing. 

Sememangnya persepsi atau tanggapan masing-masing tidak sama.  Setiap individu memiliki acuan persepsi yang berlainan, namun seperti yang saya nyatakan tadi persepsi boleh berubah dan boleh pula dipengaruhi oleh persepsi individu lain.  Misalnya, dalam hal penerimaan sesuatu berita atau maklumat.  Sebilangan individu mudah percaya tanpa memikirkan kesahihan sesuatu berita atau maklumat.  Ramai yang tidak membuat penilaian dengan tepat atau lebih tepat lagi saya katakan ramai yang cepat menghukum. 

Jangan cepat menghukum.  Jangan cepat mempercayai maklumat yang diterima atau dibaca tanpa usul periksa.  Setiap berita atau maklumat yang kita terima perlu diketahui sumber atau kesahihannya.  Hal ini kerana pada masa sekarang terlalu ramai wujud pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.  Penyebaran maklumat berunsur fitnah, hasutan, provokasi semakin menjadi-jadi.  Dengan sekelip mata saja maruah individu boleh terjaja dan  termalu.  Kita perlu berwaspada.  Apabila kita menerima sesuatu berita yang meragukan janganlah kita mudah berasa gairah dan turut sama menekan ‘copy and paste’ atau ‘copy and forward’ kepada individu lain.  Kita sentiasa perlu beringat dan sedar bahawa segala yang kita lakukan akan dipertanggungjawabkan kelak.  Fikirkanlah…

‘Telajak perahu boleh diundur, telajak kata buruk padahnya!’

Disediakan sepenuhnya oleh:
Muhammad Husaini

Tips dan Panduan: Jadikan Pembelajaran Sesuatu Yang Menyeronokkan



Sememangnya upaya menjadikan pembelajaran yang menyeronokkan telah sekian lama difikirkan dan diusahakan oleh guru-guru dan pakar-pakar pendidikan seluruh dunia.  Pelbagai cara atau kaedah telah dicipta ke arah itu dan kita selaku guru juga telah banyak mencuba kaedah atau cara tersebut.   Namun, kita sedia maklum tidak semua kaedah atau cara yang dicipta itu berkesan.  Kaedah-kaedah atau sesuatu cara pengajaran itu pula ada kelemahan-kelemahannya.  

Pada kali ini, saya tertarik membicarakan isu pembelajaran yang menyeronokkan yang telah dibincangkan oleh Ahmad Fadzli Fauzi di dalam bukunya ‘Bagaimana Merangsang Seronok Belajar’.  Dalam buku ini banyak tips yang sangat berguna bagi para guru dalam usaha memotivasikan pelajar untuk mencintai ilmu pengetahuan.  Terdapat 20 aktiviti seronok belajar yang dihuraikan di dalam buku ini, antaranya Crossword Puzzle, Mnomenic, Mini Treasure Hunt, Bisikan Keramat dan sebagainya.

Saya bersetuju dengan kenyataan penulis bahawa mengajarkan pelajar yang memiliki sikap negatif terhadap pelajaran adalah cabaran yang besar bagi seorang pendidik.    Saya sendiri pernah merasakan ilmu yang saya curahkan umpama air yang dicurahkan ke daun keladi saja.  Kekecewaan.  Itulah yang sering berlaku apabila berhadapan dengan minda dan jiwa muda sebilangan pelajar yang tertutup.  Namun, saya percaya semua guru mengidamkan pembelajaran yang menyeronokkan.  Pembelajaran yang menyeronokkan adalah apabila seorang guru berjaya mengubah persepsi negatif pelajarnya bahawa belajar itu sesuatu yang membosankan dan memenatkan.

Dalam buku ini penulis mengingatkan bahawa peluang untuk anak-anak yang tercicir dan tidak berpendidikan terjebak melakukan hal-hal buruk adalah tinggi.  Jika hal ini tidak ditangani dari peringkat akar umbi, anak-anak berkenaan bukan saja merosakkan diri mereka sendiri bahkan orang lain juga.  Dari itu, menjadi tanggungjawab kita selaku guru untuk sama-sama berusaha membimbing mereka dengan menyediakan pembelajaran yang menyeronokkan.  Tetapi, bagimanakah caranya belajar itu boleh menjadi seronok?

Sebagai langkah mewujudkan pembelajaran yang menyeronokkan, penulis telah menyarankan empat perkara asas yang perlu dilakukan para guru, iaitu berikut:

i.                    Baca dan baca
Guru perlu memiliki sikap ingin memajukan diri sendiri.  Dalam erti kata lain, guru perlulah ada inisiatif untuk menambahkan ilmu dalam bidang pendidikan.  Jangan terlalu mengharapkan pihak kerajaan untuk menyampaikan segala maklumat tentang perkembangan dunia pendidikan sekarang.  Sebagai pencinta ilmu, warga pendidik perlu memiliki sikap suka membaca untuk menambah ilmu, misalnya tentang ilmu pedagogi.  Warga pendidik juga perlu memanfaatkan kemudahan teknologi maklumat yang ada untuk mempertingkatkan kemahiran mengajar.  Konsep-konsep pendidikan yang terkandung dalam bahan-bahan bacaan pula hendaklah difahami dan dihadam semaksimanya.

ii.                  Tulis catatan dan conteng
Jangan sayang kertas dan dakwat pen.  Penulis menyarankan agar guru membiasakan untuk membuat nota atau catatan, atau mengaris isi-isi penting yang terkandung dalam sesebuah bahan bacaan.  Jangan takut hendak mengotorkan bahan-bahan rujukan, biarlah berbaloi kita memilikinya.

iii.                Buat latihan
Seterusnya, selepas memahami semua konsep di dalam sesebuah bahan bacaan, berlatihlah mengaplikasinya.  Untuk mengelakkan rasa ‘pening kepala’ penulis mengesyorkan agar kita memilih dan mencuba satu cara sahaja dulu dan berlatihlah mengaplikasikannya dalam bilik darjah.  Guru yang komited terhadap tugas perlu berani melakukan eksperimentasi terhadap kepelbagaian kaedah pengajaran.

iv.                 Berdoa dan jangan berputus asa
Akhir sekali, selain berusaha jangan tinggal untuk berdoa supaya segala usaha kita akan mendapat kejayaan.  Sekiranya gagal kali pertama, usaha lagi.  Cari kelemahan dan kekurangan dan teruslah memperbaiki mutu pengajaran kita kerana ‘Usaha itu tangga kejayaan’.



Disesuaikan daripada:
Buku ‘Bagaimana Merangsang Seronok Belajar’,
Ahmad Fadzli Fauzi (2009), PTS Professional Publishing Sdn., Bhd, Kuala Lumpur.

Disediakan oleh:
Muhammad Husaini