Pernahkah anda mendengar
peribahasa yang berbunyi ‘Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi’? Peribahasa ini sebenarnya membawa maksud
‘orang yang diharapkan untuk melindungi atau menjaga sesuatu, tetapi, dia pula
mengkhianatinya’. ‘Pagar’ dalam konteks
ini bolehlah dikonotasikan sebagai ‘manusia yang diharap-harapkan untuk
melindungi atau menjaga sesuatu’. Ini
kerana mengikut definisi, ‘pagar’ merupakan sesuatu yang dibuat untuk membatasi
(menyekat, mendinding) sesuatu kawasan, sama ada rumah, kebun dan seumpamanya. Pada zaman dahulu, pagar biasanya diperbuat
daripada kayu, namun pada masa sekarang, pagar diperbuat daripada simen dan
besi, manakala, reka bentuknya juga sudah dipelbagaikan, sesuai dengan arus
perkembangan zaman.
Dengan menggunakan pagar, sesuatu
perkara yang tidak diingini berlaku mungkin dapat dielakkan. Contohnya, kecurian. Si pencuri berkemungkinan tidak akan
dapat menembusi kawasan rumah si tuan
empunya rumah kerana terdapatnya ‘penghadang’.
Begitu juga di kawasan sawah padi, gangguan daripada binatang-binatang
lain seperti burung, kerbau dan seumpamanya juga akan dapat dielakkan dengan
adanya ‘penghadang’ pagar.
Akan tetapi, melalui peribahasa
ini, ‘pagar’ yang diharapkan untuk melindungi ‘padi’ dikatakan ‘makan’
padi. ‘Makan’ dalam konteks ini membawa
konotasi ‘mengkhianati’ atau ‘memusnahkan’.
Mengapakah ‘pagar’ dikatakan ‘makan padi’? ‘Pagar’ mempunyai ‘mulut’kah? Sebenarnya, perkataan ‘makan’ tersebut cuma
berbentuk kiasan semata. Memang ‘pagar’
tidak mempunyai ‘mulut’, akan tetapi dikonotasikan mempunyai ‘mulut’ sehingga
dikatakan telah me‘makan padi’.
Manakala, ‘padi’ pula merupakan
sejenis tumbuhan yang boleh menghasilkan beras.
Dalam konteks kehidupan di negara-negara Asia, ‘beras’ apabila dimasak
boleh dijadikan makanan asasi. Jadi, persoalannya, mengapakah ‘padi’ yang perlu
di’makan’? Mengapakah bukan benda lain
yang perlu dimakan? Dalam hal ini, saya berpendapat bahawa ‘padi’ merupakan
simbol ‘sesuatu yang amat berharga yang boleh menghasilkan sesuatu yang bermanfaat
kepada individu tertentu’.
Individu tertentu yang
dimaksudkan di sini dikonotasikan sebagai ‘pagar’. Mereka inilah
‘orang yang diharapkan untuk melindungi atau menjaga sesuatu’. Mereka ini melibatkan pelbagai pihak seperti penjaga
anak yatim, abang, kakak dan sebagainya.
Selain itu, ia juga boleh melibatkan orang-orang tertentu yang tidak
mempunyai hubungan kekeluargaan.
Contohnya, ibu bapa si A (seorang perempuan) mengharapkan si B (seorang
lelaki) untuk mengawasi dan memantau segala pergerakan si A sewaktu menuntut
dan belajar di luar negeri. Ini kerana
mereka mempercayai bahawa si B dapat melindungi dan menjaga anak mereka si
A. Akan tetapi, perkara sebaliknya
berlaku apabila si B telah menodai si A sehingga menyebabkan si A berbadan dua.
Contoh lain boleh dilihat dalam
bidang perniagaan. Misalnya, si C yang diharapkan
oleh ayahnya untuk menguruskan perniagaan syarikat mereka. Namun, si C tidak boleh menjalankan tugas
dan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya, malahan telah menggelapkan wang
syarikat mereka.
Dalam hal ini, saya cuma sekadar
menyebutkan beberapa contoh peristiwa.
Sebenarnya, lebih banyak lagi contoh peristiwa yang boleh dikaitkan
dengan peribahasa ‘Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi’ ini. Mungkin anda pernah berhadapan dengan
peristiwa-peristiwa tersebut.
Persoalannya, mengapakah ada manusia yang bersifat ‘pagar makan padi’ ini? Mengapakah mereka bersifat sedemikian? Adakah anda salah seorang daripada ‘pagar’
tersebut ATAU salah seorang daripada mangsa ‘pagar’? Sekadar renungan bersama, tanggungjawab hanya
lahir daripada perasaan amanah.
Sekian dikongsikan.
Dihasilkan sepenuhnya oleh:
Cikgu Ros Linawati
Tiada ulasan:
Catat Ulasan