Rabu, 19 September 2012

Segmen Ibu Bapa: Bagaimana Mengajar Anak Membaca Ayat Mudah?



Bertemu lagi dalam segmen Ibu Bapa.  Untuk segmen kali ini saya ingin mengongsikan tips yang sederhana untuk mengajar anak sekitar usia 3-5 tahun membaca ayat mudah.

Ibu bapa hanya perlu menyediakan buku ‘Bacalah Sayang’ atau buku ‘Bacalah Anakku’ (siri 1 hingga 8).  









Saya tidaklah mempunyai  pengalaman dalam mengajar membaca terutamanya bagi anak kecil sekitar usia begini.  Namun, dengan bantuan buku-buku ini, saya berjaya mengajar kedua-dua anak saya membaca seawal usia mereka mencecah 4 tahun.

Penting :
·        Ibu bapa hanya perlu mengikuti arahan dalam buku tersebut. 
·        Ibu bapa hendaklah meluangkan masa bersama anak mereka membaca setiap hari walau hanya 5  minit sahaja.
·         Gunakan suara yang lembut
·         Membaca berselang-seli bersama anak
 
Timbul persoalan, apakah teknik yang saya gunakan? Saya hanya menggunakan teknik fonik dan teknik bunyi suku kata.  Macam mana saya tahu teknik fonik?  Jangan risau,  buku-buku ini dijual bersama cekera padat dan kaset yang mengajar cara membunyikan setiap huruf.  Bermula dengan memperkenalkan bunyi huruf, kemudiannya saya menggunakan teknik bunyi suku kata.  Ternyata teknik gabungan ini membuahkan hasil untuk anak-anak saya.

Selamat Mencuba….


Dicatat:
Cg.Masnor_8168


Tiada ulasan:

Catat Ulasan