Ahad, 2 September 2012

Info Ilmu/Tips dan Panduan: Pemilihan Pendekatan Pengajaran Tatabahasa


PENDEKATAN INTERAKTIF
Untuk meningkatkan kualiti bahasa pelajar ketika berkomunikasi, khususnya dalam konteks lisan, pengajaran tatabahasa bolehlah dijalankan dengan menggunakan konsep kerja berkumpulan secara interaktif.   Menurut Juriah Long dan Siti Fatimah Mohd. Yassin (2010), melalui pendekatan ini, guru boleh memberi peluang kepada pelajar untuk mengambil giliran bercakap secara spontan.  Tujuannya untuk melatih pelajar menjadi pendengar yang baik dan berkemampuan mentafsirkan mesej ujaran yang didengarinya melalui unsur bahasa sebelum memberi gerak balas kepada ujaran tersebut.  

Guru juga boleh memberi peluang dan membimbing pelajar untuk menggunakan parafrasa bagi memperbaiki ujaran mereka sekiranya maksud yang ingin disampaikan tidak difahami oleh ahli-ahli yang lain (Juriah Long dan Siti Fatimah Mohd. Yassin, 2010).  Parafrasa yang dimaksudkan di sini ialah pengungkapan kembali konsep dengan cara lain dalam bahasa yang sama (Ahmad Khair Mohd. Nor, 2011). Dalam hal ini, proses pengimbuhanlah yang memainkan peranan penting.  Contohnya bagi ayat: Ahmad menjadi ketua kepada pasukan bola sepak sekolah.  Ayat ini boleh diparafrasakan menjadi: Ahmad mengetuai pasukan bola sepak sekolah.  Dengan adanya aktiviti ini, para pelajar akan dapat menguasai kecekapan bahasa melalui proses cuba jaya (Juriah Long dan Siti Fatimah Mohd. Yassin, 2010).   

Selain itu, guru juga boleh memberi peluang kepada pelajar menggunakan unsur bahasa dan berbahasa yang sesuai dengan konteks interaksi bahasa.  Ini termasuklah penggunaan unsur-unsur bahasa bagi memulakan perbualan, menyoal dan mencelah perbualan dengan sopan  (Juriah Long dan Siti Fatimah Mohd. Yassin, 2010).   Dalam hal ini, aspek sebutan dan intonasi memainkan peranan penting.  Ini kerana sebutan yang salah kerap kali menghilangkan makna sesuatu kata dan bahkan mungkin mengubah maknanya pula. Begitu juga dengan intonasi (turun naik suara) perlulah disesuaikan dengan mesej yang hendak disampaikan, namun perlu dipastikan ia dapat diterima dengan baik agar tidak menyebabkan kemarahan, kebencian dan permusuhan (Awang Sariyan, 2007).   Contohnya, penggunaan kata ganti nama diri dan panggilan hormat yang sesuai dalam sistem sapaan.

Guru juga boleh melibatkan semua ahli kumpulan dalam aktiviti kolaboratif untuk membincangkan sesuatu tajuk atau menyelesaikan sesuatu masalah (Juriah Long dan Siti Fatimah Mohd. Yassin, 2010).  Contohnya, membincangkan tajuk-tajuk yang berkaitan dengan isu-isu semasa.  Melalui aktiviti berkumpulan secara kolaboratif ini, pengetahuan dan kefahaman pelajar bukan sahaja dapat ditingkatkan, malahan kemahiran berinteraksi mereka juga akan dapat dibina (Mumtaz Begam Abdul Kadir, 2009).

PENDEKATAN BERSEPADU
Selain pendekatan interaktif, pengajaran tatabahasa juga boleh dijalankan dengan menggunakan pendekatan bersepadu.  Melalui pendekatan ini, pelajar dibantu untuk memahami hakikat kehidupan sebenar.  Mereka dapat melihat pembelajaran secara menyeluruh dan bersepadu serta tidak memisahkan pembelajaran kepada subjek yang berbeza-beza (Saayah Abu, 2007).  Terdapat dua strategi dalam pendekatan ini iaitu strategi penggabungjalinan dan penyerapan (Awang Sariyan, 2009).

Strategi Penggabungjalinan
Melalui strategi penggabungjalinan, aspek tatabahasa diajarkan secara serentak dengan aktiviti-aktiviti kemahiran bahasa yang lain seperti kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis (Kementerian Pendidikan Malaysia : 1994 dan Awang Sariyan : 2009).  Contohnya, bagi tajuk “Analisis Kesalahan Bahasa”,  guru boleh meminta pelajar mendengar suatu rakaman ucapan tentang “Kemalangan Jalan Raya”.  Kemudian, pelajar diminta mencatat dan membincangkan kesilapan bahasa penutur secara berpasangan atau berkumpulan.  Setelah perbincangan dijalankan, wakil setiap kumpulan dikehendaki menyatakan kesilapan-kesilapan tersebut kepada kumpulan rakan yang lain.  Pada akhir pengajaran, guru dan pelajar berbincang tentang jenis-jenis kesilapan dan sebab-sebab kesilapan berlaku.  Kemudian, pelajar dikehendaki untuk membuat pembetulan jawapan.  Melalui contoh ini, kemahiran mendengar dan bertutur digabungjalinkan dengan aspek tatabahasa.  

Strategi Penyerapan
Strategi penyerapan pula melibatkan gagasan yang menyepadukan aspek sistem bahasa dan kemahiran bahasa dengan kandungan bahasa.  Kandungan bahasa ini merupakan isi kandungan pelajaran yang mengandungi segala informasi yang berkaitan dengan kehidupan manusia (Awang Sariyan, 2009).   Ia melibatkan beberapa penyatuan seperti ilmu pengetahuan, nilai-nilai murni, kemahiran bernilai tambah dalam kemahiran bahasa dan aktiviti bahasa  (Juriah Long dan Siti Fatimah binti Mohd. Yassin, 2010).   

i. Penyerapan Ilmu
Dengan adanya penyerapan ilmu pengetahuan yang meliputi pelbagai bidang (Jabatan Perkembangan Kurikulum, 1999) seperti ilmu sains, sejarah, geografi, teknologi, bahasa, sastera, budaya, warisan dan sebagainya, pengajaran guru akan menjadi lebih dinamik dan bervariasi (Awang Sariyan, 2009).    
 ii. Penyerapan Nilai
Manakala, melalui penyerapan nilai, pelajar bukan sahaja dapat menguasai ilmu pengetahuan, malahan, mereka juga memiliki sifat insan yang berpekerti mulia (Yahya Othman, Roselan Baki dan Naffi Mat, 2009).    Antara unsur nilai dan sikap teras yang diberi penekanan dalam kurikulum ialah keyakinan dan harga diri, menghargai dan memahami perasaan orang lain, berdikari, bertoleransi dan hormat menghormati, penyayang dan prihatin (Kementerian Pendidikan, 2008).

iii. Penyerapan Bernilai Tambah
Selain penyerapan ilmu dan nilai, kemahiran bernilai tambah seperti kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dan kemahiran berfikir juga perlu disepadukan dalam pengajaran tatabahasa (Juriah Long dan Siti Fatimah binti Mohd. Yassin, 2010).  Empat strategi kesepaduan TMK dalam pengajaran tatabahasa ialah TMK untuk pembelajaran tutorial, TMK untuk pembelajaran penerokaan, TMK sebagai alat aplikasi dan TMK sebagai alat pemudah komunikasi.  Menurut Juriah Long dan Siti Fatimah Mohd. Yassin (2010), guru Bahasa Melayu perlulah terlebih dahulu merancang aktiviti pembelajaran bersama-sama dengan guru TMK bagi melakukan projek kolaboratif ini. Dalam hal ini, pelajar-pelajar perlulah terlebih dahulu dilatih dengan kemahiran asas TMK melalui perisian yang digunakan untuk disepadukan dalam pembelajaran bahasa. Antara kemahiran-kemahiran asas yang perlu dilatih ialah kemahiran pencarian maklumat, kemahiran menggunakan perisian pemprosesan perkataan (Microsoft Word) dan kemahiran menyunting perisian persembahan multimedia menggunakan perisian Power Point.  Setelah pelajar-pelajar dapat menguasai kemahiran-kemahiran ini, baharulah pelajar diminta untuk melaksanakan projek-projek yang mengunakan TMK bagi tujuan pembelajaran tatabahasa.  


Disediakan Oleh:
Cikgu Ros Linawati

Berfikir Sejenak: Seperti Kacang Lupakan Kulit?


Orang yang tidak mengenang jasa atau budi dikatakan "Seperti kacang lupakan kulit". 

Berdasarkan Wikipedia (http://ms.wikipedia.org/wiki/Kacang), kacang adalah perkataan yang biasa digunakan bagi biji yang besar, kering dan berminyak atau buah bagi sesetengah tumbuhan. Walaupun pelbagai jenis biji-bijian dan buah-buahan dipanggil kacang, cuma sejumlah kecil dikira sebagai kacang sebenar oleh ahli biologi.

Sebiji kacang adalah sejenis biji. Kacang adalah biji dan buah, dan tidak boleh dipisahkan. Biji benih datang daripada buah, dan boleh dikeluarkan daripada buah, contohnya badam, gajus dan walnut yang perlu dikeluarkan daripada buahnya. Kacang pistasio yang dikenali sebagai sejenis kacang untuk masakan, tidak dikira sebagai sejenis kacang dari segi biologi.

Persoalannya sekarang ialah, "Mengapakah kacang perlu lupakan kulit, sedangkan kacang memerlukan kulit untuk melindunginya?".  Jawapannya ada pada diri anda sendiri!  Tepuk dada, tanyalah selera!