Isnin, 24 September 2012

Seni Kreatif: 'Positif Mail'?





Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pada bulan September ini saya berpeluang menjalankan kajian di Sekolah Menengah Pehin Datu Seri Maharaja, Kampung Mentiri.  Alhamdulillah sejauh ini semuanya berjalan lancar dan kerjasama pihak sekolah dan partisipasi pelajar sangat memuaskan.

Dalam pada melaksanakan kajian, saya tertarik dengan satu ruangan di dalam salah sebuah kelas Tahun 9 yang saya masuki.  Sekeping kertas biru dihiasi beberapa sampul surat berwarna hijau dan biru tertera di bahagian dinding belakang.  Setelah memberikan kerja kepada pelajar, saya mendekati ruangan tersebut:  ‘Positif Mails’ dan di dalam beberapa sampul surat yang tertulis nama pelajar itu mengandungi kepingan nota kecil.  Saya sekadar menyingkap beberapa mulut sampul surat yang terbuka.  Isi kandungan nota tersebut tidaklah saya baca kerana saya tahu saya perlu ‘menghormati’ isi kandungannya.

Sebelum sesi pengajaran tamat, saya seperti biasa membuat rumusan isi pelajaran.  Kebetulan pada hari itu saya menyelitkan formula ‘Five wifes and one husband, 5W + 1H’ dalam pembelajaran pelajar.  Akhirnya, setelah mengarahkan pelajar menyatakan kembali maksud 5W + 1H, saya terus mengambil peluang yang ada dan menjadikan ‘Positif Mails’ sebagai subjek perbualan.  Beberapa soalan saya ajukan:

1    Siapakah yang menghasilkan ‘Positive Mails’ tersebut?
2    Apakah tujuan ‘Positive Mails’ dihasilkan?
3    Apakah yang boleh dimasukkan ke dalam ‘Positif Mails’ tersebut? 

“Positif Mails dibuat oleh cikgu Bahasa Melayu kami, cikgu.  Ia dihasilkan sebagai salah satu cara untuk menyatakan kata-kata positif kepada kawan-kawan.  Isi-isi surat yang dimasukkan di dalamnya mestilah yang positif, cikgu.  Contohnya, macam ucapan terima kasih sebab memberikan pertolongan…” 

Oh ya, ‘Positif Mail’, saya tersenyum.  Sudah tentulah perkara-perkara yang positif saja kan?  ujar saya sebelum meninggalkan kelas. 

Saya puji guru yang menghasilkan ‘Positive Mails’.  Walaupun nampak ‘simple’, tetapi idea dan kreativiti beliau secara tidak langsung mengajar saya bahawa untuk menjadi seorang yang kreatif tidak semestinya memerlukan idea yang hebat.  Kreativiti boleh saja dimulai dengan idea-idea yang nampak ‘simple’ tetapi apabila kena dengan caranya, ia boleh menghasilkan sebuah produk yang menarik dan yang lebih penting dapat membuka fikiran orang lain.


Dihasilkan sepenuhnya oleh:
Muhammad Husaini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan