Khamis, 27 September 2012

Oh Rupanya: Apakah Kuda Belang?




Mungkin ramai di antara kita yang mengenali kuda.  Begitu juga dengan kuda belangkan?  Akan tetapi,  ada baiknya juga kita mengetahui dengan secara lebih mendalam mengenai habitat haiwan istimewa ini.



Berasal dari Afrika Tengah dan Afrika Selatan, nama saintifiknya ialah Equus Burchelli.  Dikatakan semua kuda belang mempunyai identifikasinya tersendiri iaitu belang menegak hitam dan putih pada bahagian hadapan dan belang sendeng ke arah bahagian belakang. 

Ahli zoologi berpendapat, belang-belang ini berfungsi sebagai mekanisme penyamaran.  Belang tersebut memainkan peranan dalam interaksi sosial dan bertindak sebagai cara membezakan antara seekor dengan seekor yang lain melalui perbezaan corak belang.

Kuda belang suka memakan rumput terutamanya rumput kering dan buah-buahan, sama seperti kuda biasa.  Terdapat tiga spesies kuda belang, iatu kuda belang darat, kuda belang gunung dan kuda belang grey.

Terdapat beberapa fakta yang tidak diketahui umum mengenai  kuda belang ini.  Spesies ini dianggap binatang MULIA!  Kenapa? Kerana haiwan ini hanya makan rumput yang panjang sahaja sementara  rumput yang pendek ditinggalkan kepada haiwan lain.
Kuda belang betina mengandung selama 1 tahun dan hanya lahirkan seekor anak sahaja.  Kerana itulah populasi kuda belang berkurangan.

Akan tetapi kenapakah  kuda belang tidak dijadikan haiwan peliharaan di negara kita? Sedangkan iklim dan sumber makanannya membolehkan haiwan ini hidup di negara kita.  Mungkin jika negara kita memelihara kuda belang secara komersil, ia dapat menjana ekonomi negara kita seperti industri pelancongan dan pertanian.

Rujukan dan diubahsuai dari : Majalah Mekar, Bil.344, Jilid 44, Februari, 2012

Dihasilkam oleh :
Masnor_8168

Tiada ulasan:

Catat Ulasan