Khamis, 27 September 2012

Asam Garam Duniaku: Mengapakah Pelajar Kita Bermasalah?



Melalui segmen ‘Asam Garam Duniaku’ kali ini, saya ingin mengongsikan pengalaman saya sebagai seorang pendidik.  Kisah ini berlaku di salah sebuah sekolah tempat saya pernah mengajar suatu ketika dahulu.

Kisah ini berlaku pada tahun 2000.  Pada ketika itu, saya berhadapan dengan seorang pelajar yang bermasalah dari segi pembelajaran dan disiplin.  Pelajar ini sebelumnya dijaga oleh bapa saudara di tempat lain dan diberi kasih sayang yang sepenuhnya daripada mereka.  Namun, apabila jodoh bapa saudaranya telah berakhir, dia terpaksa dihantar semula ke tempat asalnya iaitu ke pangkuan ibunya.

Apabila berada dalam jagaan ibunya, pelajar ini mula memberontak kerana segala keinginannya tidak dipenuhi.  Dia mula berkelakuan kasar sehingga terbawa-bawa ke sekolah. Akibat perangainya ini, ibunya tidak menyukainya.  Ibunya mula berat sebelah terhadapnya berbanding dengan saudaranya yang lain.  Keperluan sekolahnya tidak seperti saudaranya yang lain.  Dia diabaikan.  

Pada tahun 2001, saya ditugaskan untuk menjadi guru kelas dan sekaligus mengajar kelas pelajar ini.  Walaupun dia dikenali sebagai pelajar yang tidak berdisiplin, namun saya tetap tekal untuk mendidiknya dan memberi semangat kepadanya untuk menyukai sekolah sekaligus meminati apa sahaja pembelajarannya.

Alhamdulillah, dia berubah.  Dia mula mengikuti pembelajaran sekolah dan mula mengikuti aktiviti yang dianjurkan sekolah dan Jabatan Sekolah-sekolah.  Dia mula pandai mengira, mengeja dan membaca.  Sejak itu dia mempunyai ramai kawan di sekolah.

Pada tahun 2003, pelajar ini masih di bawah didikan saya. Tetapi, pada bulan Ogos, saya telah diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Brunei Darussalam (UBD).  Saya tidak berkesempatan mengucapkan selamat tinggal  dan memberi nasihat kepadanya.  Terakhir kisahnya saya dengar, dia menjadi seperti dahulu, tidak mahu belajar dan menimbulkan banyak masalah di sekolah.   Saya juga mendengar cerita bahawa dia telah dipindahkan oleh ibunya ke sekolah lain.  Akan tetapi, dia bertindak lebih ganas di sana. 

Dua tahun lepas, saya terjumpa pelajar ini.  Dia terus bersalam dengan saya walaupun agak kekok kerana dia sekarang sudah menjadi seorang remaja.  Dia memberitahu saya yang dia sekarang bekerja di bengkel membuat perahu.  Dia juga berhasrat untuk membuka perniagaannya sendiri iaitu membuka bengkel membuat dan membaiki perahu kerana minatnya ada di situ.

Saya juga mengambil kesempatan bertanya kepadanya tentang kisahnya setelah saya melanjutkan pelajaran ke UBD.  Dia memberitahu bahawa, guru yang menggantikan saya tidak pernah memperdulikannya. Malah mereka sering memarahinya.  

Timbul dalam fikiran saya, adakah saya terlalu memanjakannya semasa saya mengajarnya?  Saya imbas kembali, saya juga pernah memarahinya jika dia melakukan kesalahan.  Mungkin cara saya menangani pelajar ini berbeza daripada guru yang lain.  Walau bagaimanapun, saya dapat mengambil pengajaran daripada cerita ini, bahawa jika kita mengambil berat terhadap pelajar kita, tidak mustahil dia akan mengingati kita selamanya malah kita akan menjadi seorang guru yang paling dihormatinya dan disukainya.

Dihasilkan :
Masnor_8168

Tiada ulasan:

Catat Ulasan