Sabtu, 22 September 2012

Info Ilmu: Apakah Teknologi 3G?



3G adalah singkatan bagi The Third Generation atau Generasi Ketiga teknologi telefon bimbit.  Teknologi 3G secara ringkasnya merupakan satu sistem yang membolehkan pengguna berkomunikasi secara bersemuka dari telefon bimbit ke komputer riba.  Selain itu, pengguna juga boleh memuat turun lagu dan video pada kadar sepuluh kali ganda lebih cepat daripada biasa.  Telefon ini diperkenalkan oleh Jepun.  Bentuk dan saiznya agak kecil tetapi menarik dan dilengkapi dengan kamera serta video berkembar.

Telefon 3G juga adalah teknologi rangkaian telekomunikasi tanpa wayar yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian jalur lebar tanpa wayar berbanding teknologi yang sedia ada.  Teknologi yang semakin popular ini menyediakan akses bagi tayangan televisyen, pertunjukan multimedia, sidang video langsung, pelayaran laman web, e-mel, pesanan segera, faksimili dan petunjuk peta.

Persoalannya sekarang, sejauh manakah anda menggunakan kecanggihan teknologi 3G ini dengan sebaik-baiknya dalam kehidupan anda? 

Disesuaikan dari artikel yang bertajuk 'Teknologi 3G', susunan G-Beh, dari Majalah Juara Pelajar, Keluaran September-Oktober, 2007.

Disediakan Oleh:
Cikgu Ros Linawati

Tiada ulasan:

Catat Ulasan